Loading

مهارت کوچینگ چیست؟

قطعا برای شما این شرایط پیش آمده که در موقعیت های سخت و دشوار قرار بگیرید و تردید داشته و دودلی در دل شما رخنه کرده باشد. در این شرایط دلتان می خواهد یک معلم، مربی یا یا به اصطلاح یک فرد با مهارت کوچینگ داشته باشید که دست شما را بگیرد و با صبر و حوصله به مشکلاتتان گوش کند .

نگران نباشید این موضوع وجود دارد، اسمش کوچ است و با شما در مسیر زندگی در دشواری و سختی ها همدلی می کند، توجه داشته باشید او به شما راهکار ارائه نمی دهد او فقط با شما همراه است و با شما همدلی می کند. با ما همراه شوید، کوچ را بفهمید از همدلی اش استفاده کرده و در مسیر زندگیتان همراه هم باشید.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ به معنی ساده و سلیس یک حمایت و همراهی دوطرفه است، در این مسیر کوچ به همراه و مراجع خود کمک می کند که فرد به هدف و خواسته نهایی خود برسد. او در واقع مربی شماست.       

گاهی فکر می کنیم با اینکه استعداد و زمینه فعالین در کاری را داریم اما توانایی انجام کار را نداریم و هیچ استفاده ای از آن نکرده ایم.

در این موراد دوست داریم کسی کمی از تجربه های پیش آمده ی خود برایمان بگوید و مارا آرام کند، مربی ما باشد  و به اصطلاح دست ما را بگیرد تا بتوانیم آن استعداد مدنظرمان را بروز و انجام دهیم. کار کوچ همین موارد است، او یک مربی تمام عیار و با تجربه است که به ما کمک کرده و مارا همراهی می کند.

 

کوچینگ چیست؟

 

باید و نبایدهای یک کوچینگ خوب چیست؟

در ابتدا یک کوچ خوب باید پرسشگر خوبی باشد. تا حدی که  میتوان گفت حتی میتوانیم اسم دیگر کوچینگ را دانش پرشگری بگذاریم. ما با پرسشگری توانایی ها و استعدادهای نحفته خود را پیدا می کنیم و سپس بعد از کشف از آنها بهترین استفاده را می بریم. در این مورد و مسیر شما می توانید همیشه به طور دائم از خود شناخت بهتر و بیشتری داشته باشید.

در واقع کوچینگ  یک تخصص محسوب می شود که باعث می شود به بهترین نحوه ممکن با توجه به تمام محدودیت یا ابزارهای اطرافتان خود را به بهترین نحوه ممکن بشناسید.

نشانه های یک کوچینگ و کوچ خوب

یک کوچ موفق باید به درون خود نگاهی بیندازد، به شنونده ای عالی تبدیل شده و به مراجع با دقت هرچه تمام گوش بسپارد و مهارت پرسشگری لایه به لایه را به خوبی یادگرفته و بلد و باشد.

مهارت پرسشگری یکی از مهم ترین چرخ دنده های کوچینگ می باشد زیرا کوچ باید با پرسش های لایه ای و دقیق در زمان مناسب در لایه های عمقی فرد نفوذ کند. در برخی مواقع افراد به برخی نکات کم توجی می کنند و دیگران همیا علاقه ای نارند یا شجاعت کافی برای گوشزد کردن برخی مسائل را ندارند.

 

فواید کوچینگ

 

در اینجا کوچ باید به کمک فرد بیاید، اما در ابتدا باید فرد به او اعتماد کند بنابراین پس از این مرتبه کوچ باید با یادآوری این نکات به مراجع با اوهمراهی کند تا مشکلات وی حل شود.

یک کوچ برای موفق بودن باید مهارت دقیق خوب گوش کردن را آموخته باشد و در واقع یک گوش شنوا باشد.

باید در این مهارت با تمرکز بسیار با و حداکثری به سخنان مراجع کننده گوش بسپاریم و درواقع هرآنچه را بیان نمی کند با توجه به گوش سپردن متوجه شویم.

در این مرحله ما باید با توجه به سخنان مراجع فرایند گوش دادن سطح 1 را پیش ببریم. شاید بایتان این کلمه عجیب باشد، گوش دادن سطح 1 بدین معناست که شما زمان گوش کردن به موضوع و افراد جواب مدنظری را دارید اما باید پس از اتمام مکالمه در آن مورد صحبت کنید.

بازخوردهای یک کوچینگ خوب عبارتند از: همدل بودن او، صادق سخن گفتن، متعادل و متواضع بودن، انگیزه بخش و بانشاط، داشتن ایده های قابل اجرا باشند.

 

ضرورت داشتن کوچینگ

 

تاثیرگذاری کلمات در کوچینگ

باید در استفاده از کلمات دقت کنید مراقب کلمات به کاربرده باشید! زیرا یک جمله یا یک کلمه می تواند یک فرد را نجات دهد یا به کل ویران کند پس مورد کلیدیو حیاطی محسوب می شود. یکی دیگر مسائل مهم در بکار بردن کلمات نحوه بیان آنهاست، نحوه بیان و گفتار شما می تواند تاثیر مستقیمی بر روی روحیه ی فرد داشته باشد. در واقع نحوه بیان شما نشان دهنده نیت شماست.

به طور مثال:

زودتر مکان را ترک کنید به این دو حالت بیان زیر توجه کنید:

من می خوام برم وقت ندارم مشکلی نیست؟

اگر از نظر تو ایرادی نداره من امروز زود تر برم قرار بعدی جبران میکنم.

خب از نظر شما کدام بهتر بود؟ قطعا شماره 2 چون علاوه بر اینکه متوجه عجله ی فرد شدیم شخصیت فرد مقابل نیز حفظ شده است.

چرا کوچینگ بسیارحائز اهمیت است؟

کوچینگ رابطه را روان، ساده، صمیمی و گرم می کند. کوچ  این موارد را به مراجع یا مخاطب نمی گوید بلکه با همراهی های گرم این فضا را به وجود می آورد همین موضوع کوچینگ را بسیار حائز اهمیت می کند.

 

مهارت کوچینگ

 

سخن آخر

دانش کوچینگ به دلیل تاثیراتی که دارد باعث شکل گرفتن بخشی از شخصیت شما می شود. کوچینگ با راهنمایی های کوچ می تواند بسیار دلنشین بوده و در زندگی و مسیر شما بسیار تاثیرات مثبتی بگذارد و شمارا از انرژی های منفی دور نگهدارد، اما یک نکته حائز اهمیت را دوباره یاد آوری میکنیم که کوچینگ فقط یک همراه است.

در کلینیک ام بی ای علاوه بر آموزش های مورد توجه در مهارت کوچینگ، خدمات کوچینگ در شیراز نیز به شما عزیزان ارائه می شود. جهت دریافت مشاوره کسب و کار رایگان و همچنین اطلاع از کوچینگ شیراز، با شماره 09357871280 تماس بگیرید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید