Loading

بک لاگ چیست؟

بک لاگ، در ابتدا قبل از هر موضوع دیگری ممکن است این سوال پیش بیاید که بک لاگ(BackLOG) چیست؟ بک لاگ(BackLOG) محصول، یک لیست اولویت بندی شده در مورد تمام هرآنچه نیاز است در محصول گنجاده شود و تنها منبع برای تغییر یا بروز رسانی است. بک لاگ می تواند به شما و گروهاتان کمک کند برخی از امور را راحت تر برنامه ریزی کرده و چگونه برای آنها وقت بگذارید، به عنون مثال :

امور داخلی مشتریان، با اینکه شما از بک لاگ استفاده می کنید اما هیچ موقع آنها از این موضوع مطلع نمی شوند . متوجه ی این موضوع نخواهند بود.

همچنین بک لاگ به صورت بسیار دقیقی برنامه های گروهی را تنظیم کرده همین مورد باعث می شود  تیم شما درمواجه با حجم های کاری بیشتر زمان بندی و مهندسی دقیق و بال کیفیت بالا ارائه دهند .

در این مقاله می خواهیم به بک لاگ،محصول  کاربردهاو مزایا و محتواهای به دست آمده از آن را بررسی کنیم، و در آخر نیز نگاهی به بک لاگ اسپرینت اسکرام بیندازیم  با ما همراه باشید.

 

بک لاگ

 

  • بک لاگ محصول چیست و شامل چه مواردی است؟
  • مرکز و صاحب اصلی بک لاگ کیست؟
  • مزایای استفاده از بک لاگ محصول
  • بک لاگ محصول، چالش های رایج و راه هایی مقابله با آنها
  • بک لاگ اسپرینت اسکرام چیست و حاوی چه مواردی است؟

بک لاگ محصول چیست و شامل چه مواردی است ؟

شاید شما با توضیحاتی که در ابتدا گفته شده بود کمی متوجه جریان شده باشید که بک لاگ(Back Log) چیست، اما هنوز یک سری ابهاماتی برای شما وجود دارد زیرا هنوز

نمی دانید با چه چیزی مقابل هستید و دقیقا چه چیزی در بک لاگ برای شما و تیم موردنظرتان در نظر گرفته شده است.

اینجاست که این سوال پیش می آید؛ بک لاگ محصول قرار است چه چیزهایی در خود جای داده باشد؟

جواب این سوال بستگی به نوع فعالیت و عرصه کاری شما دارد زیرا محتوای ارائه شده برای بک لاگ هر تیم با تیم دیگر (بسته به عرصه فعالیتی شما در یک شغل)متفاوت است، اما به صورت کلی بک لاگ فهرستی از تمامی برنامه ریزی ها، پروژه ها و اقدامات در دست گرفته برای محصول یک می باشد.

 

بک لاگ شامل چه مواردی است

 

قطعا برای هر محصول لیست بلند بالایی از ایده ها، عوامل و برنامه ریزی ها وجود دارد و اگر این ایده های بلندبالا یک بک لاگ محصول نداشته باشد به احتمال بسیار زیاد برخی از این ایده ها را فراموش کرده و یا نمی توانید عملی کنید. در ادامه به شما برخی راهکارهای ساخت و عملی کردن یک بک لاگ(Back Log) موفق خواهیم پرداخت، بال ما همراه باشید.

مرکز و صاحب اصلی بک لاگ کیست؟

گرچه تمامی اعضای یک تیم برای بک لاگ یک محصول به طور هماهنگ همکاری می کنند اما کسی که صاحب و مرکز یک بک لاگ(Back Log) محسوب می شود، صاحب برند یا همان صاحب محصول (Product Owner)  است. صاحب محصول در بک لاگ مسئولیت برقراری نظم، هماهنگی و به زبان ساده تر سازمان دهی تیم را برعهده دارد. هرچند بسته به عرصه فعالیت یک محصول پیشنهاد می شود. مدیریت و نظم یک بک لاگ (Back Log) را تمامی گروه با هماهنگی هم پیش ببرند، اما نکته حائز اهمین اینجاست که تیم های مختلف با اهداف مختلف ممکن است مدیریت های متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

مزایای استفاده از بک لاگ محصول

دلایل بسیاری برای انتخاب بک لاگ محصول (Back Log) در لیست کارهای ارزشمند توسعه ی محصول وجود دارد به عنوان مثال با ایجاد بک لاگ محصول شما از هدف یا اهداف پروژه به طور قطع آگاه بوده و می توانید با تمرکز بیشتر و بالاتر همراه تیم بر روی روش های موجود برای توسعه ی محصول کار کرده و بهره وری بیشتری نیز دریافت کنید.

با داشتن یک بک لاگ منظم و تمیز می توان یک تیم همیشه آماده به کار و هماهنگ داشته باشید زیرا افراد حاضر در تیم از هدف بک لاگ محصول آگاه بوده و به زبان ساده می دانند که برروی چه موضوع و هدفی کار می کنند و در آینده با چه چیزی نیز رو به رو هستند. از همین رو این مورد باعث تخصصی تر شدن افراد تیم در ساختو پیش بری بک لاگ محصول می شود.  

 

بک لاگ محصول چیست

 

یکی دیگر از مزایای بک لاگ محصول، تزریق حس انگیزه و مسئولیت پذیری درافراد تیم می باشد، این حس باعث می شود در حوضه ی تخصصی کاریشان تمرکز بیشتری بخرج بدهند و در نتیجه این ویژگی مثبت بک لاگ محصول باعث پیشرفت و به دست امدن نتیجه ی نهایی مطلوب می شود.

و در آخر این نتایج کاملا مشخص است که متوجه شده اید که بک لاگ محصول نه تنها میتواند هدف و راه های رسیدن به آنرا آسان تر کند، بلکه شروعی برای تشویق تیم ارائه دهنده ی محصول برای پروژه های بزرگ تر نیز میباشد.

البته بک لاگ محصول، مانند هر موضوع و ابزارهای دیگر چالش هایی نیز دارد که باید با آنها روبه رو و مقابله کرد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

بک لاگ محصول، چالش های رایج و راه هایی مقابله با آنها

اگر اهل نوشتن اهداف و یا حتی لیست روزانه هستید خوب می دانید که یکسری از کارها و وقایع ممکن است انجام نشود و یا در نتیجه آنطور که باید و شاید طبق انتظار ما پیش نرود، دقیقا همین موضوع در بک لاگ(Back Log) نیز صدق می کند، اما مانند همیشه یکسری راه حل ها برای مقابله و مدیریت این موضوع وجود دارد. بک لاگ محصول، یک برنامه ریزی سرسری نیست که بخواهیم ساده از آن رد بشویم.

بک لاگ محصول، در واقع آینده ی یک محصول را پیش بینی، برنامه ریزی و جلو میبرد، به همین دلیل راه طولانی را در پیش دارید. نکته، دقیقا نکته اینجاست!  یکی از رایج ترین چالش های بک لاگ محصول طولانی بودن آن است که ممکن است برای افراد خسته کننده باشد و این موضوع پیش بیاید که آز آن به صورت ناخودآگاه بیرون بیایند.

از دیگر مشکلات موجود، کنترل نکردن لیست ایده ها و راه های پیش رو است . اگر افراد بدون برنامه ریزی ایده های خود را بی برنامه و جاه طلبانه در مسیر قرار دهند، بسیاری از آنها در راه بک لاگ محصول نادیده گرفته شده و تحقق پیدا نمی کنند.

 

 بک لاگ اسپرینت اسکرام

 

 بک لاگ اسپرینت اسکرام

اکنون پس از بک لاگ محصول می خواهیم نگاهی به بک لاگ اسپرینت اسکرام بپرازیم، در ابتدای کار باید گفت بک لاگ محصول باتمام ویژگی های خوب یا بد راهش با بک لاگ اسپرینت اسکرام کمی متفاوت است.

بک لاگ اسپرینت اسکرام چیست؟

اگر می خواهید یک برنامه ریزی دقیق برای محصول و عرصه ی شغلی خود داشته باشید به طور قطع بک لاگ اسپرینت اسکرام پیشنهاد می شود. بک لاگ اسپرینت اسکرام، با اینکه کمی دردسر در برنامه ریزی اسپرینت و ایجاد هماهنگی و تعداد جلسات متعدد برای هم گام سازی داشته باشد اما از یک ویژگی بسیار مثبت برخوردار است، بک لاگ اسپرینت اسکرام کوچک ترین وقتی را هدر نداده و همه را نیز تبدیل به فرصت می کند.

نکات کلیدی و طلایی هنگام کار کرد با بک لاگ اسپرینت

این موارد برخی از راهکارها و مواردی هستند که در صورت رعایت نشدن ریسک و احتمال گمراهی و نرسیدن به هدف را افزایش می دهند. هرکدام از موارد و کارهای ضروری را باید به صورت کامل و دقیق باید توسعه پیدا کنند، آزمایش های متعددی بشوند و پس از مورد تایید گرفتن به کار دیگری رجوع کرد زیرا در غیر این صورت نیروی افراد تیم غیرمتمرکز بوده و باعث بهم ریختگی مسیر صحیح اهداف می شوند. به صورت روزانه تیم باید اولویت بندی های خود را تعیین کرده و افراد تیم را به صورت صحیح در کارهای مربوطه جایگذاری کند.

باید توجه داشته باشید که ابتدا کارهارا به قسمت های کوچک تر تقسیم بندی کنید تا جزئیات نمایان باشند، سپس کارها در دست عمل ظاهر شود تا در نتیجه کارها به صورت دقیق بازتاب های دلخواه را داشته باشند.  قبل از شروع یک کار و پروژه ی جدید تمامی اعضای یک تیم باید تنها روی یک پروژه کار را به اتمام برسانند تا کارهای کلی در کنار کارهای ضروری نیز روند خوبی را طی کند.

 

 مزایای بک لاگ اسپرینت اسکرام

 

سخن پایانی

بک لاگ، به دلیل تقسیم برنامه ریزی های دقیق برای هرپروژه و هرتیم ابزاری ضروری برای مدیریت پروژه ها و ارائه محصول محصوب می شود. بک لاگ کمک کرده تا تمامی کارهای ضروری و مربوط به یک هدف دقیقا در زمان مناسب و دقیق خود صورت گیرد و همواره در حال به روز رسانی برای ارائه ی راه حل های بهتر و راضی نگهداشتن هرچه بهتر مراجعین می باشد. در کلینیک ام بی ای تمامی موارد مرتبط با کوچینگ و مشاوره کسب و کار به صورت رایگان به شما ارائه می شود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 09357871280 تماس بگیرید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید