Loading

رشته mba چيست؟و چه گرايش هايی دارد؟

در دنياي امروزي در حوزه ي مديريت و و رهبري بازاريابي، برتری رشتهMBA یا مدیریت کسب و کار است که به فارغ‌التحصیلان این برنامه دانشگاهی مهارت‌هایی برای مدیریت و راهبری سازمان‌ها و تحلیل و تصمیم‌گیری‌های استراتژیکی را می‌آموزد. رشتهMBA به صاحبان آن اجازه می‌دهد تا در زمینه های مختلف مانند بازاريابي ، مالی، منابع انسانی و حسابداری تخصص پیدا کنند. همچنین، رشته های مختلف MBA مانند MBA بازاريابي ، MBA مالی، MBA سلامت و غیره نیز وجود دارند که به صاحبان آن اجازه می‌دهد در زمینه‌های ویژه‌ای تخصص پیدا کنند.

در ادامه اين مقاله مي خواهيم به تمامي مواردي كه بايد در مورد رشتهMBA بدانيم را توضيح داده وبررسي كنيم، براي حرفاي تر شدن و آگاهي بيشتر در اين رشته ما را تا آخر اين مقاله همراهي كنيد.

 

رشته mba چيست؟و چه گرايش هايی دارد؟

 

رشتهMBA چيست؟

ابتدا از اين سوال متداول و اصلي مي خواهيم شروع كنيم كه اصلا رشتهMBA چيست؟

در ابتدا بايد گفت كه رشتهMBA در واقع مخفف جمله ي  (Master of Business Administration) مي باشد که در جهت توسعه مهارت‌های مدیریتی افراد آموزش داده می‌شود. این دوره آموزشی، به دانشجویان امکان می‌دهد تا علاوه بر کسب مطالب تخصصی در حوزه مدیریت، با استفاده از روش‌ها و تجربیات جدید، برای حل و فصل مسائل مرتبط با سازمان‌ها و شرکت‌ها کارآمدتر باشند و همچنان اين رشته فرصت را به شما مي دهد يكي از گزينه هاي مناسب براي استخدام مديرعامل باشيد.

همچنين شما با اخذ مدرك    MBAمي توانيد در رشته هاي حسابداري،‌امورمالي، بازاريابي هاي داخلي و بين المللي و روابط عمومي فعاليت كرده و در هركدام از رشته ها به طور تخصصي تمركز به خصوصي را به عمل بياوريد.

افرادي كه در اين رشته فعاليت دارند در واقع براي خود فرصت و موقعيت هاي شغلي جديد را خلق و ايجاد مي كنند. حتي با تحصيل و اشتغال در اين حوزه مي توانيد در حوزه هاي مختلف و متعددي مشغول به كار شده و در نتيجه به يك كارآفريم موفق تبديل شويد.

گرايش های رشته MBA

اكنون پس از درك معني رشتهMBA مي خواهيم به بررسي بهترين گرايشات موجود در اين رشته بپردازيم.

گرايش امور مالي رشته MBA

گرايش امور مالي جزء يكي از برترين و مهم ترين گرايشات در اين رشته محسوب مي شود كه تمركز تخصصي اين رشته بر حوزه هاي حسابداري، كنترل امور مالي، كنترل بورس و سرمايه و پول، بانكداري و امور بين المللي مي باشد. افراد پس از گذراندن دوره هاي MBA و اخذ مدرك مي توانند به استخدام در شغل هايي مانند بانك داري، حسابداري و مشاوره هاي امورمالي در شركت هاي دولتي و يا تخصصي در بيايند. البته به غير از شغل هاي ذكرشده مي توانند در زمينه هاي سرمايه گذاري، مسئول مالي شركت هاي بين المللي و يابازرگاني مشغول به كار شوند و يا در اين زمينه ها اشتغال زايي كنند.

 

گرایش های رشته mba

 

گرايش تجارت بين الملل رشته MBA

امروزهشركت ها براي پيشرفت و ارتقاء خود با شركت هاي بين المللي قرارداد بسته و مشغول به همكاري مي شوند. از اين رو براي عملي كردن اين كار نياز به نيروهاي انساني با تجربه و تحصيلات عالي دارند، مدركMBA دقيقا همان موردي است كه نياز داريم، مدرك MBA افراد را حرفه اي،آماده وحاضر براي انجام اين كار مي كند. اين رشته براي افرادي مناسب مي باشد كه قصد ايجاد راهكارهاي مختلف در بازاريابي هاي بين المللي مي باشند. البته اين را بايد در نظر گرفت كه براي ورود به اين عرصه شما بايد آمادگي لازم وكامل را در اين حوزه داشته باشيد در غير اين صورت با عواقب بدي مواجه مي شويد.

گرايش فناوري اطلاعات IT رشته MBA

در چند سال اخير با پيش رفت تكنولوژي گرايش فناوري در رشتهMBA بسيار محبوب شده و علاقه مندان زيادي را به خود جذب كرده است. البته جذب افراد به به گرايش فناوري امري عادي است زيرا با پيشرفت تكنولوژي و به روي كار آمدن اينترنت، تمامي فناوري هاي خموجود به اينترنت متصل هستند. گرايش فناوري و اطلاعات IT يكي از پيچيده ترين حوزه هاي رشتهMBA ميباشد و تنها افرادي مي توانند وارد اين حوزه شوند كه مهارت هاي بالايي در اين رشته داشته باشند زيرا كنترل تيم ها و به دست گرفتن پروژه هاي موجود را بايد به صورت منظم در دست داشته باشند. گرايش فناوري رشتهMBA مهارت و تجربه هاي اثربخش و زيادي را به مديران فناوري اطلاعات IT مي بخشد كه در آينده اثربخشي آنها نيز مشخص مي شود.

همچنين باعث درك جوانب ديگر پروژه از جمله برنامه ريزي، طراحي، برنامه ريزي و اجرا مي شود.

گرايش بازاريابي رشته MBA

اين گرايش مانند گرايش مالي از طرفداران زيادي برخوردار است و متقاضي هاي زيادي براي تحصيل در اين رشته وجود دارد. گرايش بازاريابي يكي از بهترين گرايش هاي موجود در رشتهMBA محسوب مي شود زيرا فرصت هاي شغلي متعدد ومختلفي را براي افرادي است كه تمايل وتوانايي كسب درامد در حوزه هاي بزرگ را دارند ايجاد مي كند.

اين رشته علاوه براشتياق، توانايي و تمايل براي به دست آوردن كسب درامدهاي بزرگ نيازمند سطح مهارت هاي بالا در زمينه ي بازاريابي، تبليغ وروابط اجتماعي و عمومي مي باشد.

 

گرایش مالی رشته ام بی ای

 

گرايش استراتژي رشته MBA

در گرايش استراتژي رشتهMBA برنامه هايي مانند استراتيژيك، برنماه ريزي ، مهندسي و مديريت سازماني، تفكر ستراتژيك و رهبري سازماني اموزش داده مي شود. از همين رو شركت ها به دليل به دنبال جذب نيروهاي تحصيل كرده در رشته مي باشند كه با استقبال زيادي نيز رو به رو شده است.

گرايش رهبري و مديريت پروژه رشته MBA

گرايش رهبري و مديريت پروژه يكي از محبوب ترين حوزه ها در رشتهMBA  مي باشد كه همچنان نيز از محبوبيت روزافزوني برخوردار مي شود. كارآموزان و دانشجوياني كه در اين رشته تحصيل مي كند از ابتدا براي مديريت كردن پروژه ها اموزش ديده  و با به دست گرفتن پروژه هاي متعدد ومختلف مهارت خود را در اين حوزه افزايش مي دهند.

رشته MBA مناسب چه افرادي مي باشد؟

افرادي كه در رشتهMBA تحصيل نموده ومدرك اخذ كرده اند با توجه به آموزش هاي لازم در گرايشات مختلف هيچ گونه محدوديتي براي استخدام شغل هاي مختلف ندارند. از جمله شغل هاي پيش رو براي اين افراد شامل:

  • مديريت و مشاور مالي
  • بانكداري
  • مدير و مشاوره ي بازاريابي
  • تحليل گر مديريتي
  • مديريت و رهبري عمليات
  • مديريت منابغ انساني

با توجه به محبوبيت رشته MBA در بين كارفرمايان، افرادي كه در اين رشته تحصيل كرده اند داراي يك شانس بزرگ وبرگ برنده هستند كه مي توانند در رزومه ي خود استفاده نمايند.

همان طور كه قبل تر نيز اشاره كرديم هيچ محدوديتي براي استخدام در شغل هاي مختلف برراي افراد اين رشته وجود ندارد، به طور مثال اين افراد مي توانند در صنايع مختلفي مانند شركت هاي فناوري تا شركت هاي بين المللي و استارت اپ ها مشغول به كار شوند و حتي كسب و كار خود را راه اندازي كنند. يكي از سوال هاي رايج و اصلي اين است كه آيا مدرك MBA معتبر و مورد تاييد سازمان هاي مختلف مي باشد يا خير؟

در جواب اين سوال بايد گفت كه اين مورد به سازمان و يا محلي كه درآن اموزش ديده ايد بستگي دارد. طبيعتا اگر شما در اموزشگاهي كه از اعتبار بالايي برخوردار نيست اخذ مدرك كنيد اعتباري نخواهد داشت در عوض تحصيل رشتهMBA در دانشگاه هاي معتبر كه از نام و نشان معتبري برخوردار هستند، از اعتبار كافي برخوردار بوده و بهترين مزيتي كه دارد اين است كه شما مي توانيد اين مدرك را در رزومه ي كاري خود قرار دهيد.

درآمد رشته MBA در ايران چگونه است؟

متاسفانه مانند تمامي رشته هاي موجود، رشتهMBA در خارج از ايرانم از اعتبار بالا تري برخوردار بوده و طبيعتا در ايران كمي مورد كم لطفي واقع شده است و دقيقا اين مورد رابطه ي مستقيمي با  درآمد فرد در اين زمينه دارد. با توجه به آمار به دست آمده از درامد اين رشته بايد گفت كه درامد موجود معمولا از 6 تا 20 مليون موجود و متغير مي باشد.

 

درآمد رشته MBA در ايران چگونه است؟

 

سخن پاياني

در پایان مقاله با موضوع رشته MBA، بهتر است به اهمیت و تأثیر برنامه‌های آموزشی MBA اشاره شود. MBA، مخفف "Master of Business Administration" است و یکی از معتبرترین دوره‌های تحصیلی در حوزه مدیریت است. بازار کار امروز از متخصصان مجرب در حوزه مدیریت و استراتژی به شدت نیازمند است. برنامه‌های MBA امکانات و آموزش‌های مکملی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد تا هم مهارت‌های عمومی خود را تقویت کنند و هم به دانش تخصصی در زمینه‌های مدیریت، بازاریابی، حسابداری و فروش مسلط شوند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان MBA می‌توانند بدون مشکل و مانور صحیح، بازار کار خویش را قدم به قدم سوق داده و به سمت مدیریت ارتقا یابند. در نتیجه، برنامه‌های MBA می‌توانند در زندگی حرفه‌ای افراد تغییرات مثبت قابل توجهی ایجادکنند.

در کلینیک ام بی ای شرایط یادگیری درمورد رشته mba و همچنین دریافت مشاوره کسب و کار رایگان برای شما عزیزان فراهم شده است. کافی است با شماره 09357871280 تماس بگیرید.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید